Ako si vyrobiť batvat

10Batvat (vycpávaná čapica) pod husitský železný klobúk – urob si sám. Našiel som doma starý menčester, tak ten som použil ako materiál. Tvorivosti sa medze nekladú.

Potrebuješ: šicie potreby, zbytky hrubej látky (menčestru), niečo na vycpanie (futro) a pekné plátno na vrch

Zvládnuť by to mal aj človek, čo predtým nikdy nešil😉

Takže:

0102

Strih je jednoduchý. Odporúčam v mieste ucha vystrihnúť malú dieru, žeby človek dačo počul. Ja som nato prišiel až dodatočne. Menčestru je 6 vrstiev, teda 6 krát každý diel. Strihal som to tak, aby sa vzor v priľahlých vrstvách križoval.

03 04

Zošije sa to do vrstiev a potom dokopy. Dobre je prešiť to aj pozdĺžne, aby tam vznikli pozdĺžne komôrky ako pri vycpávanici. Do týchto sa potom dá našúpať, natlačiť vareškou, ešte futro. Ja som mal zbytky zo starého futra z vetrovky. Najlepšie je toto robiť nakoniec a podľa potreby, aby prilba sedela na hlave. Ja som to robil dodatočne, takže na fotkách to nevidno.

07 08

Mal som zvyšok starého ľanového plátna – to som použil na vrchnú vrstvu. Vlastne som to tak zvonka obšil a nechal si dlhšie strapce na zaviazanie pod krkom.

09 11

Pôvodne som chcel bielu látku aj z vnútra (prvý obrázok), potom som od toho upustil.

10 12

Hotovo aj s prilbou. Tieto prilby majú často jeden nepekný zvyk – po údere spredu na krempu (okraj klobúka), sa posunú a rozbijú ti nos. Proti tomu sa dá opatriť podľa obrázka: remienkami upätými v štyroch bodoch a viazaniu cez bradu. Nemám to doložené, ale dáva mi zmysel, že aj dakedy sa to takto asi viazalo.

Nech obrázky pomôžu🙂

Pridaj komentár

